Noord-Macedonië

Dankzij het nieuwe programma ‘Remedial Teaching’ konden schoolgaande Roma-kinderen in Saraj het afgelopen jaar toch onderwijs krijgen. De enorme economische gevolgen van de Covid-pandemie in combinatie met extreme armoede en de worsteling tegen etnische vooroordelen, maakten dat het onderwijs geen prioriteit was voor de ouders. Hun kinderen beschikken niet over elektronische apparaten zoals een smartphone of tablet, waardoor online lessen volgen onhaalbaar was. Deze Roma-kinderen dreigden positieve leergewoonten en discipline helemaal kwijt te raken.

We waren blij dat we onze projectpartner konden steunen in het opzetten van een Remedial Teaching-programma, dat al snel zichtbare vruchten afwierp. Behalve dagelijkse oefeningen in rekenen, taal en Engels kregen de kinderen ook onderricht in sociale vaardigheden. Ze gingen zich steeds netter kleden en op de juiste manier gedragen, wat ook hun zelfvertrouwen versterkte. Tevens is er veel aandacht gegeven aan het toepassen van hygiënemaatregelen, wat voor de kinderen heel gewoon werd, en zij ook doorgaven aan het thuisfront. Het gevoel van schaamte over hun onmogelijke thuissituatie verdwijnt meer en meer.